Quli behoort net als Uw Zorg Online tot HCI – Health Cloud Initiative. Mensen vragen naar ‘de verschillen’ en ‘hoe verder’. Gideon Kreytz van HCI weet dat als geen ander te duiden in een artikel dat is gepubliceerd op Dutch Health Hub.
Gideon maakt in het artikel onderscheid tussen logistieke en mens- (patiënt) gerichte functies. Het samenbrengen hiervan leidt tot een digitale omgeving waarin mensen meer autonomie en regie hebben en zinvol digitaal samenwerken in een combinatie van sociaal en professioneel netwerk.
Het gebruik van een systeem mag, ook vanuit overheidsperspectief, nooit een doel op zich zijn. Het gaat er, volgens Gideon, namelijk niet om hoe vaak jij dit gebruikt. Dat vind hij een gedachtenfout. Dat is alsof er een brandblusser in huis hangt en je na een jaar constateert: hij is nog nooit gebruikt, dus ik haal hem maar weg. Hij heeft dus geen waarde? Nee, het heeft waarde omdat hij er is. Dat is met zorggegevens hetzelfde. Die gegevensbeschikbaarheid voor mensen heeft waarde. Als je gegevens beschikbaar maakt, dan gaat zich dat vanzelf verder ontwikkelen.
Als het voor mij als mens interessant is om in een digitale omgeving te zitten waar ik eigen registraties en metingen kan combineren met die van mijn huisarts, dan zal ik dat doen. Voor de ene persoon heeft dat waarde, maar voor de ander helemaal niet. Er zijn natuurlijk veel mensen met beperkingen, chronische aandoeningen of bezig met veranderingen waarvoor data en digitale ondersteuning een wereld van verschil kan maken. En dat zijn wellicht ook de mensen die naast persoonlijk direct contact ook graag digitaal samenwerken met ervaringsdeskundigen en professionals. Bijvoorbeeld voor een actuele of nopende korte vraag of vinger aan de pols.
Het hele artikel vind je hier.
Hoe dan ook, mensen moeten kunnen rekenen en vertrouwen op de (digitale) participatie van professionals en zorgorganisaties.
Versterk de mens, verlicht de zorg!